عایق سلولار گلاس (foam glass) یا فوم شیشه ای چیست؟

عایق فوم گلاس

عایق فوم گلاس (foam glass) یا همان سلولار گلاس به عنوان یکی از به روزترین سیستم های عایق کاری در اکثر شرکت های نفت و گاز، پتروشیمی و نیروگاهی به عنوان اولویت اول سیستم عایق کاری با کاربری همزمان عایق گرم و سرد می باشد.

به علت دارا بودن مزایایی از جمله استحکام فشاری و عدم جذب آب و بخار آب، قابلیت کاربری در کف مخازن و عایق خطوط لوله زیر زمینی، مقاومت شیمیایی بسیار بالا و عدم تخریب محیط زیست، می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای عایق های رایج از جمله PIR، PUR و پشم سنگ باشد.

شرکت پشم سنگ آریا افتخار این را دارد که با توجه نیاز روز صنعت عایق توانسته، عایق فوم گلاس یا همان سلولار گلاس را در سبد کالایی خود قرار دهد. این عایق متشکل از میلیون‌ها سلول شیشه‌ای متراكم شده در هر سلول هستند. این ساختار شیشه‌ای خواص فیزیکی ایده‌آل برای عايق بندی سرد و گرم لوله‌ها و تجهیزات در سطح و زیر زمین فراهم می‌کند.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

تاریخچه عایق فوم گلاس

عایق سلول/فوم شیشه (فوم گلس / سلولار گلس) بیش از 60 سال پیش به وجود آمد، که گمان میرود در نتیجه ایجاد تغییراتی در فناوری روز اروپا، ساخته شده باشد. اروپایی ها کشف کردند که با ساختن شیشه، سپس شکستن آن و پختن پودر شیشه (با اضافه کردن افزودنی های خاص)، می توان چیزی شبیه “نان همبرگر” از جنس سلول های شیشه ای تولید کرد.
زیبایی این “نان” در این بود که کاملا از جنس شیشه، عایق و روی آب شناور میشد. ترکیبات شیشه، آن را در برابر رطوبت، حرارت بالا و آتش مقاوم می نمود. در واقع این ماهیت سلولی شیشه است که باعث عایق و شناور شدن آن می شود. اینجا بود که تحقیقات برای پیدا کردن کاربردهای نهایی این محصول آغاز گردید.

فوم گلاس - foam glass
یکی از نخستین کاربردهای نهایی عایق فوم گلاس، بلوک های شناور توری های ضد زیر دریایی در بنادر ایالات متحده در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم بود. در آن زمان، چوب پنبه با کمبود مواجه بود، و مشخص شد که فوم شیشه شناور باقی می‌ماند و توری ها را ثابت نگه می دارد، حتی پس از اینکه از سمت زیردریایی ها به آنها شلیک میشد و برخورد گلوله باعث شکستن بلوک های فوم شیشه ای می شد.
فوم گلاس

در آن زمان از چوب پنبه به عنوان عایق در سردخانه ها نیز استفاده می شد. به دلیل مقاومت فوم شیشه در برابر رطوبت، برای استفاده در سردخانه ها یا فرآیندهای سرد، یک ماده طبیعی مناسب بشمار می رفت، چرا که فوم شیشه در برابر فشار بخار از محیط به سمت عایق، مقاوم است. بنابراین، از دهه 1950 تا 1970، استفاده از فوم شیشه در سردخانه ها رایج شد. در آن زمان، عایق فوم شیشه به بازارهای لوله‌کشی، و تجهیزات صنعتی زیر سطحی راه پیدا نمود.
کاربرد عایق فوم شیشه در سردخانه ها، منجر به توسعه استفاده از آن در سقف ساختمان های تجاری شد. در واقع، فوم شیشه اولین عایقی بود که به صورت مخروطی برای سقف ها ساخته شد و امکان تبدیل سقف‌های مسطح به سقف‌های کم شیب را فراهم کرد.
خواص ابعادی و مقاومتی عایق فوم شیشه، استفاده از این ماده در جابجایی مواد و سیالات را میسر کرد. عایق های فوم شیشه ای با چگالی های متنوع ساخته شدند و در نتیجه امروزه بیش از 90 درصد مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی مایع (LNG) در سراسر جهان بر روی یک پایه عایق فوم شیشه ای ساخته می شوند.
نهایتاً، با توسعه شبکه های برق زیرزمینی، مقاومت در برابر آب در زیر زمین به مهمترین فاکتور در حفظ خواص حرارتی سیستم های عایق تبدیل شد. لذا مشخص شد که فوم شیشه به دلیل مقاومت در برابر آب در این تاسیسات به خوبی عمل می کند. سپس برای حصول اطمینان از اینکه آسیب فیزیکی به فوم شیشه ای در طول فرآیند عایق کاری رخ نمی‌دهد، پوشش ها و روکش‌هایی ساخته شدند.

عایق فوم گلاس

در طول سال ها، کاربردهای بیشتری ایجاد شده که به سیستم های عایق با کارایی بالا با استفاده از فوم شیشه نیاز دارد. به عنوان مثال، در سیستم‌هایی که چرخه دمایی بسیار پایین به دمای بسیار بالا را پوشش میدهند، امکان ناپایداری ابعادی عایق به وجود می آید. فوم شیشه قادر است این چرخه های دمایی را بدون تغییرات ابعادی تاب آورد.

امروزه دائماً کاربردهای جدید برای عایق فوم شیشه ای ایجاد می شود. یکی از این زمینه های کاربردی شامل تعداد روزافزون کارخانه هایی است که باید در بخشهایی از فرآیندهای خود، با مایعات قابل اشتعال سر و کار داشته باشند. مشخص شده است که سایر عایق ها ممکن است در برابر مواد قابل اشتعال مانند روغن و سایر مواد شیمیایی بعنوان “فتیله” عمل کنند، که در صورت آتش سوزی، باعث ایجاد منبع احتراق یا گسترش آتش سوزی گردند. اما از آنجایی که عایق فوم شیشه ای غیر قابل احتراق بوده و تقریباً صد درصد سلول بسته هستند، تبدیل به یک محصول استاندارد و قابل اطمینان برای این کاربردها شده اند.

فرآیند تولید عایق فوم گلاس

خط تولید فوم گلاس

برای ساخت فوم شیشه ابتدا باید خود شیشه ساخته شود، و سپس طی فرایندهای خاصی به پودر شیشه در ابعاد میکرونی تبدیل شود. سپس مواد کف کننده به آن اضافه می شود. مقادیر مشخصی از این “مخلوط آسیاب شده” در قالبهایی ریخته میشود که از کوره ای با دمایی در محدوده 1000 درجه سانتیگراد عبور می کنند؛ جایی که مواد شروع به کف کردن می کند.
محصول کف کرده، از کوره‌ خارج می‌شود و برای چند ساعت در کوره‌های بازپخت قرار می‌گیرد تا در نهایت به فرآیند تکمیل منتقل شود. طبق استانداردها جهانی، عایق های فوم شیشه اکثراً به صورت بلوک استفاده می شوند. با این حال، برای کاربردهای صنعتی برای تولید عایق لوله، پوشش های اتصالات و سایر احجام و اشکال هندسی خاص، بلوکها برش داده می شوند.. در فرآیندهای تضمین کیفیت، مراحل متعددی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که هیچ نقصی در بلوک ها وجود ندارد. پس از بازرسی، محصول پالت بندی شده و قبل از حمل بسته بندی می شود.
ASTM C1639 به عنوان راهنمای ساخت عایق فوم شیشه ای عمل می کند.

ویژگی های محصول عایق شیشه ای (فوم گلاس) شامل موارد زیر است:

• مقاوم در برابر رطوبت
• نفوذ ناپذیری
• در جوار مایعات قابل اشتعال بعنوان فتیله عمل نمی کند
• ثبات در خواص عایق (بدون فرسودگی)
• کاملا از جنس شیشه بدون افزودنی
• گسترش شعله صفر/تولید دود صفر
• مقاومت فشاری بالا
• محدوده عملکرد دمایی گسترده
• از نظر ابعادی پایدار است
• غیر قابل احتراق

عایق فوم شیشه برای کاربردهای مکانیکی باید مطابق با استاندارد (ASTM) C 552 (استاندارد برای عایق حرارتی فوم شیشه) ساخته شود.

کاربردهای رایج برای شیشه سلولی:

• لوله ها و تجهیزات آب سرد
• خطوط آب گرم فولادی ضد زنگ
• لوله کشی و تجهیزات روغن داغ
• لوله کشی LNG
• عایق بام سبز
• توزیع بخار زیرزمینی
• لوله ها و تجهیزات فرآیند سرد
• پایگاه های تانک LNG
• لوله ها و تجهیزات کارخانه های اتیلن
• پانل های ساختمانی نسوز

ویدیو خط تولید عایق فوم گلاس

انواع فوم گلاس (Foam Glass)

فوم گلاس بلوکی | تخته ایی

کاربردها :

– صنایع پالایشگاه ها، نیروگاه ها و ساختمان ها
– درب ها
– تانک ها و کف مخازن در دمای پایین
– سیستم های خنک کننده
– دیوارها

خصوصیات:

– استحکام خمشی و کششی بسیار بالا
– عدم جذب آب و بخار آب
– ثبات حرارتی عالی
– مقاومت شیمیایی بسیار بالا
– عایق با کاربری گرم و سرد

فوم گلاس پایپ | لوله ای

کاربردها :

– عایق کاری مخازن، لوله ها، تجهیزات و خطوط فرآیندهای بسیار سرد و برودتی (Cryogenic)
– مناسب عایق کاری در شرایط روباز و یا زیرزمینی
– مناسب برای عایق کاری خطوط لوله بخار و فرآیندهای گرم
– مناسب برای عایق کاری فرآیندهایی که دما در آنها به طور نوسانی از گرم به سرد و سرد به گرم تغییر میکند
– مناسب برای مصارف صنعتی و ساختمانی

 
 

 

خصوصیات:

– استحکام خمشی و کششی بسیار بالا
– عدم جذب آب و بخار آب
– ثبات حرارتی عالی
– مقاومت شیمیایی بسیار بالا
– عایق با کاربری گرم و سرد

 
 

 

 

اتصالات فوم گلاس

کاربردها :

فوم گلاس قادر است به انواع اتصالات از قبیل:
– سه راهی
– کپ
– زانویی
– فلنج
– تبدیل
و ….. تبدیل شود

 
 

 

 

خصوصیات:

– استحکام خمشی و کششی بسیار بالا
– عدم جذب آب و بخار آب
– ثبات حرارتی عالی
– مقاومت شیمیایی بسیار بالا
– عایق با کاربری گرم و سرد

 
 

 

 

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید